Hur avklädd är man egentligen med en naken kropp?

Hur avklädd är man egentligen med en naken kropp?

Vad hade jag gjort?
Min intention var att måla hud. Färgens alla möjligheter intresserar mig. Men framför mig hade jag en naken kropp.

Omskakad var jag. Det här hade jag inte tänkt mig.
En naken kvinnokropp. Och den hade jag målat utan att egentligen tänka mig för.

Jag skulle göra ett verk till en medlemsutställning på Konstnärshuset.
Sedan flera år har jag målat abstrakt.
Utställningen hette Så som i en spegel och vi skulle förhålla oss till kropp, kläder och mode.

Jag hade tänkt mig att måla en hud som bar på livserfarenhet.

När chocken hade lagt sig såg jag mig stå i en ström av nakna kvinnobilder, från Venus från Willendorf och framåt. Nakenbilder och studier från olika århundraden.

Är det någon skillnad att måla av sig själv och på att bli avmålad?
Jag tyckte mig se en viss skillnad av värdighet mellan att visa ”här är jag” och ”här är hon”.

Hur nakna är vi egentligen när vi är avklädda?
Blir vi egentligen inte mer allmänmänskliga utan våra kläder. Vi blir en del av alla människor av mänskligheten.
Med våra kläder avslöjar vi vilken tid vi lever i, vilken status vi har eller vill ha. Vi visar vår kulturella tillhörighet.
Den nakna kroppen avslöjar ålder, skador vi har eller fått.

Sedan tänkte jag vidare för jag ville göra en partner till min första målning. Jag tycker om diptyker. Den nakna målade kroppen gick så bra ihop med de övriga bilderna i min ateljé.
Där hängde flera målningar ur mitt projekt ”andning”.
Dessa bilder var ju ”syskon” till den nakna. De hörde ihop.

Vad ser vi?
Ibland är det svårt att riktigt veta, för jag tycker mig ibland se med något mer än mina ögon.

Jag spände upp en ny duk och målade vad jag kunde se.
Är det en dräkt eller är det upplevelsen av människan jag ser?

Kan kläder förtydliga det vi ser?

Varför en målarrock?
Det är min gamla arbetsrock. I den har jag stått och målat, försökt att uttrycka mina upplevelser. Mer säger jag inte.

Gudrun Andersson 20/11 2022

Jag gjorde målningen till Konstnärshusets medlemsutställning Så som i en spegel, december 2022.

Diptyken består av två dukar 40×100 cm.